Terveys

Vegaanin terveystarkastus: verikokeiden tulokset tarkastelussa

vegaani terveys

Yhteistyössä: Puhti
*mainoslinkki

Olen jo pitkään kärsinyt epämääräisistä oireista: väsymyksestä, päänsäryistä, migreenistä, jalkakivuista, rytmihäiriöistä, voimattomuudesta, vatsaoireista, uniongelmista ja muistivaikeuksista. Mielialakin on ollut alavireinen, enkä ole oikein jaksanut innostua mistään. Pahinta on ollut se, että oireisiin on tottunut ja alkanut itsekin ajattelemaan, että tällainen minä sitten vaan olen. Muistan vieläkin erään lääkärin sanat muutamien vuosien takaa, kun vatsaoireita tutkittiin, mutta mitään varsinaista syytä ei löydetty: “niiden kanssa oppii elämään”.

Mutta eihän se niin mene. Ei kenenkään tulisi hukata elämäänsä kipeänä ja väsyneenä laahustamiseen, jos asialle voi jotain tehdä. Niinpä päätin (taas kerran) ottaa ohjat omiin käsiini ja selvittää terveyden tilaani vähän laajemmilla verikokeilla yhteistyössä Puhdin kanssa. Puhti tarjoaa laboratoriokokeita ilman lääkärin lähetettä*, eli kuka tahansa voi mennä Puhdin kautta mittauttamaan arvoja esimerkiksi D-vitamiinista ferritiiniin ja kolesterolista täydelliseen verenkuvaan. Paketin voi koota myös täysin omien tarpeiden mukaan. Kaikkea löytyy! Hinnat ovat myös maltillisia, joten suuria summia ei kokeisiin tarvitse laittaa.

Itse valitsin Kasvissyöjän ja vegaanin terveystarkastuksen*, joka sisältää erityisesti kasvisruokailijoille sopivan paketin erilaisia kokeita. Siihen kuuluvat muun muassa erittäin tärkeät B12-, folaatti-, rauta- ja D-vitamiini-mittaukset. Testitulosten avulla saa selkeän katsauksen omaan terveyteen ja esimerkiksi ruokavalion monipuolisuuteen, joskaan sekään ei aina kerro kaikkea, kuten omalla kohdallani.

Tällä kertaa en pyörtynyt

Asioiminen Puhdilla on todella helppoa ja nopeaa. Testipaketti tilataan verkkokaupasta, jonka jälkeen voi varata ajan lähimpään laboratorioon, joita on 24 eri paikkakunnalla. Itse kävin näytteenotossa Fredrikinkadun SynLabissa ja kaikki meni oikein sujuvasti. Ennen testejä piti olla 10-14 h syömättä ja juomatta, joten varasin ajan heti aamuun.

Jännitän verikokeita TODELLA PALJON, sillä minulla on taipumusta pyörtyä 😄 Näytteenotto onnistui pyynnöstäni rennosti sängyllä maaten ja säästyin pahimmalta heikotukselta, vaikka testit muutaman putkilon vaativatkin. Suurin osa tuloksista valmistui jo saman päivän aikana ja loputkin heti seuraavana aamuna tekstiviestin saattelemana.

Testitulokset tarkastelussa

Otin kuvakaappaukset suoraan Oma Puhti -palvelusta, josta testitulokset voi omatoimisesti käydä katsomassa heti niiden valmistuttua. Koska kaipasin tulosten purkamiseen ja jatkotoimenpiteisiin lääkärin apua, varasin tulosten valmistuttua puolen tunnin puhelinajan vielä samalle illalle.

B12-vitamiinin mittaus jännitti, sillä se on vegaaniksi ryhtyessäni ollut matalalla ja sen puute olisi myös selittänyt osan kummallisista oireistani. Positiivinen yllätys kuitenkin oli, että B12-arvoni olikin mitä mainioin! Kiitos tästä kuuluu tälle käyttämälleni valmisteelle, jonka imeytyminen alkaa jo suussa, jolloin esim. suolistovaivat eivät ole häiritsemässä imeytymistä.

B12-vitamiini on vegaaneille äärimmäisen tärkeää ottaa purkista, sillä sitä saa ainoastaan eläinkunnan tuotteista sekä esimerkiksi B12-vitamiinilla rikastetuista kasvimaidoista- ja jugurteista. Tästä postauksesta löytyy lisää tietoa B12-vitamiinin tärkeydestä.

b12-vitamiini vegaani

Myös folaatti- eli foolihappoarvot olivat loistavat, eikä ihme, sillä syön paljon folaattipitoisia ruokia, kuten soijaa, pinaattia, parsakaalia ja hampunsiemeniä. FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan keskimääräinen suomalainen ei saa tarpeeksi folaattia, joten oma folaattiarvo kannattaa ehdottomasti käydä mittauttamassa. Folaatti on erityisen tärkeä etenkin raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille.

korkeat folaattiarvot vegaani

Myös kolesteroliarvot näyttivät testitulosten mukaan oikein hyviltä. Vegaaninen ruokavalio on muuten erinomainen tapa pitää kolesteroliarvot kurissa, sillä vegaaniruoka ei sisällä juurikaan kolesterolia.

vegaani kolesteroli
kolesteroli vegaani

Matala D-vitamiini väsyttää ja masentaa

D-vitamiinin punaista huutavasta mittaustuloksesta olin hieman hämmentynyt – olinhan syönyt D3-vitamiinia tunnollisesti vuoden ympäri 50 µg päivässä! Lääkärin mukaan D-vitamiinin heikkoon imeytymiseen syynä saattaa olla juurikin alussa mainitsemani suolisto-oireet, joten sain luvan nostaa annosta isommaksi ja nauttia auringosta (turvallisesti tottakai), jotta D-vitamiinivarastot täyttyisivät myös ihon kautta auringon säteilyn vaikutuksesta.

Matala D-vitamiiniarvoni voisikin selittää väsymystä, huonoa mielialaa, uniongelmia ja muistivaikeuksia. Lääkärin mukaan tavoitetaso D-vitamiinille olisi 90-120 nmol/l, johon aion todellakin pyrkiä. Ajattelin kolmen kuukauden päästä käydä kontrolloimassa mittauksen ja toivottavasti silloin arvot olisivat jo kunnossa.

vegaani d-vitamiini

Alhainen ferritiini aiheuttaa lukuisia oireita

Myös varastoraudasta kertova ferritiiniarvo kiikkui viitearvojen alapuolella. Raudanpuute on etenkin naisilla hyvin yleinen ja valitettavasti myös alidiagnosoitu, ällöttävästi “muoti-ilmiöksikin” nimitetty vaiva. Huoh. Omasta kokemuksestani voin todeta, että asiaan perehtyneeltä lääkäriltä on kuitenkin mahdollista saada apua, joten ei kannata sokeasti uskoa yhden lääkärin mielipidettä. Oma ferritiiniarvoni oli muutama vuosi sitten vaivaiset 9,4, joka oli silloin minua hoitaneen lääkärin mukaan hyvä. Voi kunpa vaan olisin tiennyt, että ei todellakaan ole!

Nyt ferritiiniarvo oli pikkuisen viime kertaista mittausta parempi (28,6 µg/l), mutta silti minulla on aivan selkeästi raudanpuute. Hemoglobiini (140) ja punasolut olivat normaalit, joten kyseessä on siis raudanpuute ilman anemiaa. Pelkkä hemoglobiini ei kerro totuutta raudanpuutteesta, minkä vuoksi juurikin ferritiinin mittaaminen on tärkeää.

matala ferritiini vegaani

Puhdin sivuilta löytyy todella kattava tietopaketti raudanpuutteesta ja ferritiinistä*. Kannattaa ehdottomasti käydä lukaisemassa se, jos kärsii epämääräisistä oireista, joille ei tunnu löytyvän selitystä. Raudanpuutteen syy tulee kuitenkin aina selvittää, eikä rautaa pidä syödä ilman asiaan perehtyneen lääkärin ohjeistusta. Itselläni täyttyvät Puhdin listauksesta suurin osa alhaisen rautavaraston oireista ja nyt onkin edessä kuukausia kestävä rautatankkaus.

Puhdin kautta varatun lääkärin mukaan hyvä tavoitetaso minun ferritiinilleni on 100, jota lähden nyt tavoittelemaan. Raudanpuutteen oireet saattavat helpottaa vasta sitten, kun ferritiiniarvo on pysynyt korkealla pidempään. Mitään pikaista helpotusta siis tuskin on odotettavissa, vaikka olen huomannut nyt muutaman viikon raudan syömisen jälkeen jo unenlaadun parantuneen ja ikävien kammiolisälyöntien hieman helpottaneen. Jos kammiolisälyöntejä ei ferritiinin nostamisesta huolimatta saada kuriin, päädyn hyvin todennäköisesti leikkauspöydälle, joten tässä on oikeasti aika kovat panokset pelissä. Fingers crossed!

Yksi asia jäi harmittamaan

Näiden mittausten lisäksi Kasvissyöjän ja vegaanin terveystarkastukseen* kuului myös täydellinen verenkuva, mikä näytti onneksi ihan normaalilta. Olen niin iloinen ja tyytyväinen siitä, että menin mittauksiin ja sain selvyyttä epämukavaan olooni. Päivittelen jatkossakin tänne väliaikatietoja siitä, miten rauta- ja D-vitamiinikuurit lähtevät tehoamaan ja tuovatko ne avun näihin vaivoihin. Jos oma terveys yhtään mietityttää, kannattaa ehdottomasti tutustua Puhdin palveluihin, minä voin ainakin 100 % suositella! Ainoa asia mikä harmittaa on se, etten mennyt jo paljon aikaisemmin.

Saatat pitää myös näistä

7 Kommenttia

  • Vastaa
    Iina
    16/06/2020 at 22:20

    Hei, ihana että löysit syitä oireille ja arvostan että kirjoitat oikeaa, tutkittua tietoa omien tulostesi kylkeen! Lisäisin tuohon b12-vitamiiniin sen, että sekä minulle että lapsilleni rautaan ja b12-asioihin perehtynyt lääkäri suositteli arvoksi yli 145. Joten on ihan mahdollista että kaiken muun lisäksi myös sitä kannattaa hieman tankata ja siten poissulkea joitain mahdollisia oireita. ☺️

    Tuo onkin jännä, että d-vitamiinin tankkaus ei aina riitä nostamaan sitä riittävälle tasolle, ja silti mm. mediassa varoitellaan liian suurista päiväannoksista ja puhutaan, että kesällä varastot täyttyvät kun oleillaan auringossa… Niinpä…

    Hemoglobiini kertookin teoriassa vain sen, että onko anemia vai ei, mutta ei sitä mikä anemia on kyseessä. Ferritiini ja hemoglobiini on ihan eri asioita, mutta valitettavasti lääkäritkin tuppaa nämä sekoittamaan, ja sitten tuijotetaan vaan sitä.hb:ta. Joskus kun on rautavarasto tyhjä (kuten sinulla), hb voi nousta korkealle, koska se yrittää siten korjata alhaisen ferritiinin aiheuttamaa hapenpuutetta kehossa, eli keho on tällöin kuin korkean paikan leirillä vuoristossa. Tästä syystä ikinä ei tulisi pelkkää hb:ta katsoa, kun mietitään syitä väsymykseen ja esim. lisälyönteihin yms.

    Ja vielä haluan kyseenalaistaa tuon, että jokin ravinne/vitamiini/hivenaine alkaisi imeytyä jo suussa. Sellaista asiaa ei tiede ole vielä pystynyt todistamaan, eli nykytiedon valossa kaikki nämä imeytyy siellä suolistossa vasta.
    Mutta näin niitä monesti markkinoidaan, ja tietenkin voivat esim. verkkosivuillaan näyttää joitakin lähteitä, joita kukaan ei välttämättä pääse mistään tarkistamaan…

    Oman terveyden seuraaminen on kyllä tosi kiinnostavaa. Parempaa vointia sinulle! 🙂

    • Vastaa
      Minna
      17/06/2020 at 11:49

      Kiitos kivasta kommentista Iina! 😊 Minusta näitä asioita on tosiaan tärkeä jakaa, että mahdollisimman moni saisi apua, kun suuri osa lääkäreistäkin tuntuu valitettavasti olevan aika ulapalla näistä jutuista.

      Todella kiinnostava pointti tuo B12-arvo! Jatkan kyllä sen syömistä, joten katsotaan olisiko apua jos arvo vielä nousisi noinkin paljon. Nuo viitearvot tuntuvat muutenkin olevan aika alhaisia ja tosiaan ihmiset toimivat niin eri tavalla, että kaikille samat arvot eivät vain yksinkertaisesti riitä.

      Ihan totta kyllä tuo hemoglobiiniasia, niin monesti olen kuullut, että koska hb on näin hyvä, niin ei sulla mitään raudanpuutetta ole.. Ja kumma kun ferritiiniä ei ikinä katsota ilman että sitä vaatimalla vaati (jos sillonkaan). Onneksi voi esim. just Puhdin kautta käydä sitten omatoimisesti sen tarkistamassa.

      Jännä juttu kyllä tuo imeytymisasia, minkähän takia niitä saa sitten sillä tavoin markkinoida? Itse löysin kyllä joitakin tutkimuksia siitä, että suuri annos (>1000 µg) B12-vitamiinia imeytyisi suun limakalvoilta, mutta en ole tarpeeksi pätevä kyllä noita tutkimuksia arvioimaan. Täytyypä siis yrittää perehtyä asiaan vielä tarkemmin.

      Kiitos kovasti, toivotaan että tämä alkaa tästä pian helpottamaan. Ihanaa kesää sinulle! 😊

  • Vastaa
    Weera
    17/06/2020 at 08:08

    Tosi mielenkiintonen ja tärkee postaus! <3 Mullakin on ollut pitkään alhaset ferritiini- ja d-vitamiinitasot. Varsinkin d-vitamiinin alhasuus ihmetytti muakin, koska oon syöny jo monta vuotta d-vitamiinia purkista. Ferritiinitaso lähti ainakin mulla nousemaan aika hitaasti: oon nyt syöny vuoden sellasta vahvaa rautalisää, ja pikkuhiljaa ferritiinitasot alkaa olla paremmat. Huomaan muutoksen eniten siinä, että väsymys on helpottanu tosi paljon. 🙂

    Tosi ihana kuulla, että sait soittoajan sellaselle lääkärille, joka otti sun asiat tosissaan! Mulla oli ferritiini alhasimmillaan 10 ja tällöin mulle sanottiin terveyskeskuksesta, että ”Ei sulla oo mitään ongelmaa, kun sun hemoglobiini on hyvä. Eikä täällä kannata ravata minkään pelkän ferritiinin takia”. Kävin siis siellä kerran verikokeissa, eli mun mielestä kyse ei ollu mistään ravaamisesta.

    Toivottavasti sun oireet alkaa pian helpottaa! 🙂

    • Vastaa
      Weera
      17/06/2020 at 08:41

      Tarkistinkin, että mun ferritiini olikin alhaisimmillaan 5 eikä 10, mikä tekee tosta lääkärin kommentista vielä vähän oudomman.

      • Vastaa
        Minna
        17/06/2020 at 11:59

        Ihana kuulla Weera ❤️ Nämä puutostilat tuntuu olevan kyllä todella yleisiä ja usein juuri jatkuva väsymys laitetaan stressin tms. piikkiin, vaikka taustalla olisikin esim. juuri vakava raudanpuute. Ja sulla on siis sama juttu kun mulla, että purkista otettu D-vitamiini ei vaan riitä arvoja nostamaan. Itse tuplasin annoksen ja toivotaan että sillä lähtisi nyt nousuun.

        Onneksi olet saanut ferritiiniarvot nousemaan ja helpotusta väsymykseen! Mutta on kyllä ihan järkyttävää mitä sulle on terveyskeskuksessa sanottu 😞 Voin niin samaistua tuohon fiilikseen, sillä itsellenikin on käynyt juuri noin. Silloin en edes tiennyt, että noin pieni arvo tarkoitti täysin tyhjää rautavarastoa, vaan tyydyin lääkärin sanaan ja luulin olevani kunnossa siltä osin… Toivon niin paljon, että tämä vaiva alettaisiin ottaa tosissaan, eikä kenenkään tarvitsisi kuulla mitään tuollaista.

        Kiitos ja sitä samaa, toivottavasti saat arvot kunnolla nousuun! 😊

        • Vastaa
          Weera
          24/06/2020 at 16:31

          Tuli muuten mieleen, että jos aihe ei ole liian henkilökohtainen, olisi tosi mielenkiintoista, jos tekisit myöhemmin postauksen siitä, onko arvot lähteneet nousemaan ja onko oireet helpottaneet. Ihanaa kesän jatkoa! <3

          • Minna
            25/06/2020 at 10:06

            Voisin kyllä tehdä, olisi ihana jos näiden jakamisesta olisi apua muillekin! 😊 Kiitos paljon ja samoin sinne ❤️

Jätä kommentti