Vinkit

Vegaanihaaste 2019 – 7 vinkkiä, joilla onnistut!

vegaanihaaste

Vuosi on taas vaihtunut ja sehän tarkoittaa vain yhtä asiaa: tammikuun vegaanihaaste on täällä! Vegaanihaasteen ideana on kokeilla kuukausi vegaaniruokavaliota, mikä on todella tehokas tapa tutustua paremmin kasvipohjaiseen ruokaan. Itse otin vegaanihaasteen vastaan neljä vuotta sitten ja sillä tiellä mitä ilmeisimmin ollaan edelleen! Voin siis todellakin suositella vegaanihaastetta kaikille aiheesta kiinnostuneille. Osallistujia on tänä vuonna jo yli 10 000!

Haasteeseen ilmoittautuessa saa avukseen päivittäiset uutiskirjeet, joista saa hyödyllisistä tietoa niin reseptien kuin veganismin takana olevien ajatusten muodossa. Itse opin tuon kuukauden aikana aivan valtavasti ja näin neljän vuoden jälkeen ajattelin laittaa omat vinkkini jakoon onnistuneeseen vegaanihaasteeseen.

1. Syö tarpeeksi

Kasvipohjaisessa ruuassa on usein vähemmän kaloreita liha- ja maitotuotteisiin verrattuna – esimerkiksi 100 g jauhelihapihvin edestä saat syödä paljon isomman papupihvin! Onkin tärkeää syödä tarpeeksi, jotta saat täytettyä päivän kalorit eikä nälkä pääse yllättämään. Vegaaniruualla ei tarvitse nähdä nälkää, kunhan muistaa lappaa lautaselle enemmän ruokaa. Asia erikseen on tietysti “roskaruoka”, josta ei tarvitse vegaaninakaan luopua!

2. Kokeile rohkeasti uusia makuja

Jos et ole kaikkiruokainen, saattaa uudet maut vaatia totuttelua. Kun maistat uusia ruokia useamman kerran, alkavat ne maistua paremmilta joka kerta. Esimerkiksi soija/kaurapohjaiset jugurit ja maidot voivat olla alkuun hassunmakuisia, jos on tottunut lehmänmaidon makuun. Itse olen vegaaniaikana oppinut rakastamaan entisiä inhokkejani bataattia, artisokkaa, papuja ja valkosipulia. Muista kuitenkin, että vegaanina pärjää, vaikka ei tykkäisikään kaikista kasviksista!

vegaanihaaste 2019

3. Ajattele “lihankorvikkeet” uusina ruoka-aineina

Monien vegaanikokeilut tuntuvat tyssäävän siihen, ettei soijarouhe maistunutkaan jauhelihalta eikä nyhtökaura kanalta. Tällaiset kasviproteiinin lähteet kannattaa ajatella uusina ruoka-aineina, eikä niinkään lihaa korvaavina tuotteina. Kasviproteiineja riittää kaupoissa huimat määrät: on härkistä, tofua, kaurajauhista, soijasuikaleita ja seitania. Monipuoliset vaihtoehdot tarjoavat huimat määrät erilaisia makuelämyksiä, kun niiden ei odota maistuvan täsmälleen lihalta.

4. Ota apuun vegaanituotteet.net

Kauppareissuilla kätevänä apurina toimii vegaanituotteet.net -sivusto, joka listaa kaupoista löytyviä vegaanituotteita eri kategorioittain. Muistan, miten turhauttavaa oli pyöriä hyllyjen välissä tuoteselosteita syynäten ja kauppareissut venähtivät monesti turhan pitkiksi. Nopeasti kuitenkin oppii, mitkä tuotteet ovat vegaanisia ja mitkä kannattaa vielä erikseen tarkistaa. Vegaanituotteet.netiä tutkimalla saattaa löytää myös vanhat suosikkinsa, jotka ovat “vahingossa vegaanisia”. Paprikanmakuiset Pringlesit ja Pirkan minttusuklaalevy ovat olleet oma heikkouteni jo pitkään 😀

5. Tutustu ravintoloiden tarjontaan etukäteen

Vaikka nykyään lähes kaikki ravintolat tarjoavat ainakin yhden vegaanivaihtoehdon tai pystyvät sellaisen muokkaamaan, kannattaa tutkia ravintoloiden menuja vähän etukäteen. Näin ei tarvitse tyytyä siihen ainoaan vaihtoehtoon, vaan ravintolan voi valita herkullisimman annoksen perusteella. Näin kannattaa toimia myös silloin, kun on menossa syömään isommalla porukalla. Valmiiksi vegaaninen annos on helppo valita listalta ilman sen suurempaa säätämistä, joka voi etenkin aloittelevasta vegaanista tuntua vaivaannuttavalta.

6. Pidä mukana pieniä välipaloja

Joskus tulee tilanteita, että sopivaa syötävää ei ole saatavilla esimerkiksi kyläillessä. Tällöin omat pienet eväät ja välipalat ovat hyödyllinen lisä mukana kannettavaksi, jotta ei tule vahingossa lipsuttua. Sekin on toki sallittua, enkä itsekään selvinnyt omasta vegaanihaasteestani täysin puhtain paperein 😀 Pähkinät, raakapatukat ja smoothiet ovat hyviä välipaloja, joilla saa nälkää siirrettyä isompaan ateriaan asti.

7. Pyydä apua tuutorilta

Vegaanihaasteeseen osallistuja saa halutessaan avukseen oman tuutorin, jolta voi tarvittaessa kysyä vinkkejä uuden ruokavalion toteuttamiseen tai muuhun veganismiin liittyvään. Kannattaa ehdottomasti ottaa tästä hyöty irti ja rohkeasti pyytää apua mieltä askarruttaviin kysymyksiin kokeneemmalta vegaanikaverilta!

Tsemppiä kaikille vegaanihaasteeseen osallistuville! ♥

Saatat pitää myös näistä

4 Kommenttia

  • Vastaa
    Hanna-Kaisa/Viikonloppukokki
    04/01/2019 at 12:48

    En taida lähteä mukaan haasteeseen, mutta aion siitä kyllä ottaa hyödyn irti. Luulen, että luvassa on mm. blogeissa paljon hyviä vegaanireseptejä. Niitä on sekasyöjänäkin kiva kokeilla. Kun näkökulma muuttuu hieman, tuttuihin raaka-aineisiin suhtautuu eri tavalla.

    • Vastaa
      Minna
      04/01/2019 at 21:56

      No se on kyllä myös tärkeää että testaa kasvipohjaisia reseptejä, vaikka ei (vielä) vegaaniksi ryhtyisikään 🙂 toivottavasti löydät uusia lemppareita! 🙂

  • Vastaa
    Nella / Neiti Minttukihara
    04/01/2019 at 21:44

    Tosi hyviä vinkkejä! Mä ryhdyin täysin vegaaniksi viime kesän alussa, joten en ole koskaan vegaanihaasteeseen osallistunut. On kuitenkin tosi inspiroivaa nähdä kaikki hype mitä haasteen ympärillä on pyörinyt ja huippua miten moni siihen osallistuu. Toivottavasti mahdollisimman moni jää tälle tielle haasteen jälkeenkin 🙂

    • Vastaa
      Minna
      04/01/2019 at 22:00

      Kiva kuulla! 🙂 Niinpä, vegaanihaaste on ihan huippu tapa jakaa tietoutta veganismista positiivisen kautta ja kiva kun julkkiksetkin on aktiivisesti tätä sanomaa jakamassa seuraajilleen! Toivon kans että mahdollisimman moni innostuu ja jatkaa tammikuun jälkeen ❤️

Jätä kommentti