Leivonta Ruoka

Vegaaniset aamupalaideat: pina colada -smoothie, amerikkalaiset pannukakut…

Kaupallinen yhteistyö: Ruokavaliot.fi

Yleensä arkiaamuisin ei aamupalapöydästämme löydy kaurapuuroa ihmeellisempää, mutta viime viikolla oli erityinen syy vähän panostaa. Omat ja poikaystäväni synttärit ovat lähes peräkkäin, joten juhlistimme merkkipäiviämme spesiaalimmalla aamiaisella. Uusi Ruokavaliot.fi -nettikauppa lähetti minulle testiin vegaanisia ihanuuksia heidän laajasta vegaanisten, gluteenittomien sekä luomutuotteiden valikoimastaan, joten saatiin aikaan kunnon herkkuaamupala.

Synttäriaamupalaksi loihdin meille gluteenittomia kaurasämpylöitä, amerikkalaisia pannukakkuja, pina colada -smoothieta sekä kookosjugurttia granolalla. Juomana toimi tällä kertaa kahvin sijaan raikas ja trendikäs inkivääri-kombucha. Elämän eliksiirinäkin tunnettu kombucha sisältää vatsalle ystävällisiä probiootteja, entsyymejä ja antioksidantteja. Ihananmakuinen juoma, joka jää minulla satavarmasti säännölliseen käyttöön!

Amerikkalaiset pannukakut valmistuivat jälleen kerran Chocochilin mahtavalla ohjeella. Pannareiden väliin laitoin Bionan Salted Caramel Coconut Bliss -levitettä ja oh my miten hyviä niistä tulikaan! Tuo Bionan levite on niin taivaallista, että sitä saattaa ihan vaan lusikoida suoraan purkista. Makean vastapainoksi pannarit saivat koristeeksi vielä kirpsakkaa passionhedelmää ja rapeita kookoslastuja.

Pieniin laseihin laitoin kerroksittain kookosjugurttia ja Bionan kauragranolaa. Päälle rouhin vielä parapähkinöitä ja ripottelin koristeeksi muutaman kookoslastun. Tiesitkö, että jo kahdesta parapähkinästä saa täyteen koko päivän seleenitarpeen? Meiltä löytyykin parapähkinöitä aina kotoa, jolloin niitä on helppo napata pari aamuisin.


Pehmeä ja makea pina colada -smoothie syntyi mehukkaasta tuoreesta ananaksesta, kookosmaidosta ja Chin kookosvedestä. Aamu lähtee hyvin käyntiin kookosveden palauttaessa kehon nestetasapainon yön jäljiltä. Lisäksi se sisältää paljon kaliumia, magnesiumia ja kalsiumia. Itse opettelen vielä juomaan kookosvettä ihan sellaisenaan (maku on aavistuksen suolainen), mutta smoothieen se sopii täydellisesti.

Pina colada -smoothie

1 tuore ananas
n. 1 dl kookosmaitoa
Kookosvettä (esim. Chi)

1. Kuori ja paloittele ananas. Lisää kaikki ainekset blenderiin ja sekoita tasaiseksi.
2. Lisää kookosvettä sen mukaan, kuinka paksua smoothiesta haluat.
3. Voit halutessasi tarjoilla smoothien tyhjäksi koverretusta ananaksen kuoresta!


Itseleivotut sämpylät ovat ihania, mutta harvemmin aamuisin on aikaa odotella hiivataikinan kohoamista. Nämä pikasämpylät syntyivätkin ilman hiivaa gluteenittomista kaurajauhoista pehmeydestä ja mausta tinkimättä. Sämpylöiden kanssa maistui Bionan auringonkukansiementahna, jonka maku muistuttaa yllättävän paljon maapähkinävoita.

Gluteenittomat pikakaurasämpylät, 10 kpl

6 dl gluteenittomia täysjyväkaurajauhoja (esim. Virtasalmen Viljatuote)
1 dl auringonkukansiemeniä
2 tl leivinjauhetta
0,5-1 tl suolaa
3 dl vettä tai makeuttamatonta soijamaitoa
Soijamaitoa voiteluun

1. Sekoita kuivat aineet keskenään kulhossa.
2. Lisää joukkoon vesi tai soijamaito ja sekoita tasaiseksi kättä apuna käyttäen. Voit lisätä jauhoja, jos taikina tarttuu liikaa käsiin
3. Pyörittele taikinasta samankokoisia palleroita ja asettele ne leivinpaperille.
4. Voitele sämpylät soijamaidolla ja ripottele pinnalle vielä auringonkukansiemeniä.
5. Paista sämpylöitä 200 asteessa noin 20 minuuttia.

Kunnon aamiainen on ihanaa hemmottelua ja mukavaa vaihtelua muuten harmaasävyisiin arkiaamuihin. Täytyy ehdottomasti ottaa tavaksi useamminkin.

Voin myös vilpittömästi suositella Ruokavaliot.fi -nettikauppaa ruokaostosten tekemiseen. Ihan mahtavaa kun tuotteita voi selata ruokavalionsa mukaan ja joukosta löytyy paljon erikoistuotteita, joihin ei välttämättä muualla törmäisi. Ja mikä parasta, herkkuja ei tarvitse kauaa odotella, sillä ainakin oma pakettini saapui jo seuraavana päivänä tilauksesta!

Mikä on teidän suosikkiherkkua aamupalalla?

Saatat pitää myös näistä

8 Kommenttia

  • Vastaa
    Melissa L
    24/08/2018 at 07:30

    Hyvän näköinen aamupalapöytä katettu 🙂 Kivat ideat muutoinkin ja toimivat reseptit 🙂

  • Vastaa
    HENNA
    24/08/2018 at 07:30

    Itse ei tule oikeastaan ikinä mietittyä, onko tuote vegaaninen vai ei. Mutta monesti on tehnyt mieli kokeilla kokkailla jotain, missä pitäisikin noudattaa täysin vegaanista linjaa, joten oli ilo löytää tää sun blogi 🙂 Täältä löytyy näköjään paljon hyviä ideoita!

  • Vastaa
    Jasu
    24/08/2018 at 07:30

    Näyttääpä ihanalta! Mä alan pikkuhiljaa kääntymään enemmän aamuihmiseksi ja aamupalat pyörii päässä normaalia ahkerammin. Ennen mun aamupalat on koostuneet kolmesta kupillisesta kahvia ja vitamiineista 😀 Inspiroit kyllä panostamaan!
    💚: http://www.thewhat.fi

  • Vastaa
    DiaryOfShopaholic
    26/08/2018 at 09:41

    Ihania kuvia, tässä tuli nälkä. Ja kiitos hyvistä ideoista, olenkin kaivannut vaihtelua jatkuvaan leipään ja puuroon :D. Etenkin tuo smoothie menee heti testiin!

  • Vastaa
    Minna
    27/08/2018 at 10:57

    Ihana kuulla! Aamupala on tosiaan melko tärkeä ateria, ainakin itse huomaa että ilman sitä ei energiaa vaan riitä. Kiva että oot saanu muutosta aikaan! 🙂

  • Vastaa
    Minna
    27/08/2018 at 10:58

    Kiitos, toivottavasti näistä on apua vegaanikokkailuihin! Vaikka ei vegaani olisikaan, niin saa varmasti vähän vaihtelua ruokavalioon testailemalla uusia juttuja 🙂

  • Vastaa
    Minna
    27/08/2018 at 10:59

    Voi kiitos paljon Melissa! 🙂

  • Vastaa
    Minna
    27/08/2018 at 11:00

    Kiitos! Välillä tosiaan kaipaa vaihtelua, kun ei sitä puuroa loputtomiin jaksa 😀 Smoothie on kyllä ihanaa <3

Jätä kommentti