Terveys

Migreenin hoito luonnollisesti – näin sain kohtaukset kuriin

migreenin hoito luonnollisesti

Migreeni, tuo inhottava sairaus, joka saa pään jyskyttämään ja koko kehon lamaantumaan. Migreeni ei katso aikaa eikä paikkaa, joten se voi yllättää tärkeänäkin päivänä. Kohtauksen tullessa mielessä ei ole muuta kuin selviytyminen – mitä nopeammin pääsee kotiin ja peiton alle pimeään, sen parempi.

Olen aina ollut herkkä saamaan päänsäryn. Muutamia vuosia sitten aloin kuitenkin kärsimään rajusta aurallisesta migreenistä, jonka ensioireina puutui puoli kehoa, silmissä välkkyi sahalaitaa, puhe muuttui ihan sekavaksi (kuin jotain uutta kieltä olisi puhunut!) enkä myöskään osannut esim. kirjoittaa. Kohtauksen edetessä alkoi vielä oksentelu, jos lääkettä ei saanut tarpeeksi nopeasti. Pahimmillaan näitä alkoi olla jo parikin kertaa viikossa, mikä haittasi työssä käyvän opiskelijan elämää aika tavalla. Nämä auralliset migreenit loppuivat kuitenkin seinään e-pillerit lopetettuani (omasta päätöksestä, lääkärit eivät maininneet asiasta mitään), eikä niitä onneksi sen koommin tarvinnut pelätä.

Migreenit kuitenkin palasivat parin vuoden jälkeen, mutta kohtaus tuli enää maksimissaan kerran vuodessa ja ilman pelottavia auraoireita. Näin jatkui viime syksyyn asti, jolloin kohtauksia alkoi ensin olla kuukausittain ja sitten taas viikoittain. Ramppasin taas lääkärissä ja siellä määrättiin vaan reseptiä toisen perään. Estolääkkeistä ei itselleni ollut mitään hyötyä – päinvastoin. Sain niistä tolkuttomia nenäverenvuotoja ja koko ajan väsytti. Näin vegaanina lääkkeiden syöminen turhaan myös mietitytti – lääketeollisuus kun käyttää eläinkokeita ja eläinperäisiä ainesosia.

Haastavaksi migreenin hoidon tekee se, ettei nykylääketiede vielä tunne kaikkia migreenin aiheuttajia. Migreeni on etenkin viime vuosikymmenten aikana yleistynyt, mikä viittaisi ehkä ympäristön vaikutukseen sen synnyssä? En arvatenkaan jaksanut jäädä odottelemaan lääketieteen kehittymistä, joten otin ohjat omiin käsiini ja aloin tutkia luonnollisia, vaihtoehtoisia menetelmiä migreenin hoitoon ja ehkäisyyn. Postauksessa luetellut keinot ovat itseni toimiviksi kokemia, mutta se ei tarkoita, että ne toimisivat kaikilla. En myöskään kehota ketään luopumaan lääkkeistä, jos niistä saa oikeasti apua.

Säännöllinen ruokarytmi

Jos aamiaisen ja lounaan väli pääsee venähtämään, on pääkipu iltapäivästä lähes taattu. Kun pidän kiinni siitä, että syön säännöllisesti muutaman, joskus parinkin tunnin välein, ei migreeni välttämättä pääse yllättämään. Kannankin aina laukussa mukana jotakin pientä evästä, jonka voi helposti napata myös liikkeellä ollessa. Hyviä eväitä ovat esimerkiksi smoothiet, välipalapatukat ja kuivatut hedelmät. Syödä täytyy jo ennen kuin nälkä pääsee kunnolla kurnimaan, jotta verensokeri pysyy mahdollisimman tasaisena. Tärkeää on muistaa myös kunnon ateriat, sillä pelkillä välipaloilla ei selviä pitkälle. Useimmiten ruokarytmini seuraavanlainen: aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.

Magnesium sisäisesti ja ulkoisesti

Magnesium on elintärkeä hivenaine, sillä se vaikuttaa muun muassa sydämen ja hermoston toimintaan sekä tasoittaa verenpainetta. Migreenistä kärsivillä on tutkimusten mukaan alhaisemmat magnesiumtasot terveisiin ihmisiin verrattuna, mikä on hoidon kannalta aika mielenkiintoista. Asiaan perehdyttyäni aloin käyttää magnesiumia ravintolisänä ja vaikutuksen huomasi yllättävän nopeasti. Näinkin “pieni” muutos vähensi kohtausten määrää ihan huomattavasti, kunhan vain muisti napata magnesiumia aina iltaisin. Olen testannut magnesiumia myös tavalliseen jännityspäänsärkyyn ja se toimi jopa paremmin kuin parasetamoli. Jännä juttu!

Sain Hyvinvoinnin Tavaratalosta testiin myös Puhdas+ magnesiumgeeliä*, jota voin todella positiivisin kokemuksin suositella. Migreenin tai päänsäryn hiipiessä hieron tätä geeliä suoraan niska-hartia-seudulle sekä takaraivolle. Magnesiumgeeli rentouttaa lihakset ja lievittää säryn lähes olemattomiin! Geeli toimii loistavasti myös esimerkiksi suonenvetoihin tai treenistä kipeytyneisiin lihaksiin. Suun kautta otettavan magnesiumin tavoin geeli ei aiheuta vatsaongelmia, joten se sopii hyvin herkkävatsaisenkin vaihtoehdoksi.

Daith-lävistys

Niin epätoivoinen migreenini kanssa olin, että menin jopa lävistämään korvarustoni. Olin aikaisemminkin jo kuullut tästä “migreenilävistyksestä”, joka joillain ihmisillä oli tuonut avun kohtausten hallintaan. Daith-lävistyksen vaikutus perustuu siihen, että koru menee korvassa olevan akupunktiopisteen läpi ja sitä kautta vähentää kohtausten määrää tai lieventää niitä. Googlailun mukaan vaikutus eri ihmisillä oli aika 50-50, mutta mitään lääketieteellistä perustetta ei lävistyksen teholle ollut.

Nyt korvaani koristaa ruston läpi menevä rengas, jolla saattoi olla vaikutusta tai sitten ei. Tehoa on vaikea arvioida, sillä aloin syömään magnesiumia samoihin aikoihin. Lävistys tehtiin täällä Helsingissä vegaanisessa Paradise Tattoo & Piercing liikkeessä, jonne menisin todellakin ihanan palvelun vuoksi uudestaankin. Jos kärsit migreenistä ja pidät lävistyksistä, voi daithin teho olla ihan hyvä testata, mutta pelkästään migreenin takia sitä ei ehkä kannata ottaa.

Riittävä uni

Kun unet jäävät vähemmälle, saattaa migreenikin huonosti nukutun yön jälkeen pamahtaa päälle. Siksi onkin tärkeää huolehtia säännöllisestä unirytmistä ja nukkua vähintään 7-9 tuntia yössä. Myöhään valvominen tai todella aikaisin herääminen etenkin monta päivää putkeen sekoittavat normaalin rytmini, jolloin myös migreenikohtauksen riski kasvaa. Tämän vuoksi pyrin myös viikonloppuisin heräämään ja menemään nukkumaan ajoissa. Magnesiumin ansiosta myös nukun yöni paljon paremmin kuin ennen.

Tämä kohta on itselleni eniten ongelmia tuottava ja varmasti myös monien muiden mielestä helpommin sanottu kuin tehty. Elämä on nykyään niin hektistä, että rentoutuminen jää usein vähemmälle tai tilaisuuden tullen kuitenkin mietitään jo seuraavaa työpäivää tai deadlinea. Vastaavasti “rentoutuminen” voi tarkoittaa Instagramin selaamista tai Youtube-videoiden tuijottamista. Itselläni stressi ja jännitys purkautuu hyvin usein pääkipuna, jonka välttämiseen ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin iisimmin ottaminen ja ruutuajan vähentäminen.

Itse olen siis säännöllisellä elämisellä, magnesiumilla ja korvani lävistämällä saanut migreenit hallintaan. Tänä vuonna migreeni on yllättänyt muistaakseni vain kolme kertaa, eli ei edes joka kuukausi. Mitään muita muutoksia ei elämässäni ole tapahtunut, joten yhdistän kohtausten vähentymisen kaikista todennäköisimmin magnesiumin popsimiseen, ehkä myös lävistykseen? Toivon mukaan migreenit vähenevät vielä entisestään ja jossain kohtaa voisi huomata, että ne ovat jääneet kokonaan pois.

Saatat pitää myös näistä

4 Kommenttia

  • Vastaa
    Melissa L
    20/05/2018 at 12:04

    Itsellä on silmäpohjan autoimmuunisairaus, joka myös aiheuttaa migreeniä. Minulle auttoi keltaiset linssit silmälaseihin. Nuo linssit auttaa myös monia, joilla ei ole tätä sairautta. Se suojaa tehokkaasti kuitenkin silmiä valolta ja näin helpottaa myös migreenin oireita.
    Joillakin on myös allergiapohjainen migreeni, johon ei juuri muilla tavoin voi suojautua kuin allergialääkkein, oireet ovat pienemmät silloin.
    Nuo ovat hyviä vinkkejä, jos taustalla ei ole mitään sairautta.

  • Vastaa
    Souliina S
    21/05/2018 at 21:55

    Kiitos tästä postauksesta, pistän tyttäreni lukemaan tämän. Hän on kärsinyt migreenistä neljävuotiaasta asti, eli nyt n22vuotta.
    Pahimillaan hän on sairaalassa tiputuksessa, kun mikään ei auta.
    No uni on rajallista kolmen pojan kanssa, mutta muuten hyviä vinkkejä:)

  • Vastaa
    inka nitta
    22/05/2018 at 11:25

    Hyviä vinkkejä! Migreeni on kyllä varmasti rasittava sairaus. Itselläni on ollut jo monta vuotta kivuliasta päänsärkyä, mutta migreeniksi sitä ei olla todettu.

  • Vastaa
    Marjaana Soini
    22/05/2018 at 11:25

    Itselläni on ollut migreenityyppinen päänsärky muutaman kerran, niin että olen oksentanut. Niskani menee helposti jumiin ja sen ansiosta kärsin aina silloin tällöin päänsärystä. Useimmiten se on toispuoleinen.
    Hyvä juttu, että olet saanut apua magnesiumista ja mahdollisesti myös lävistyksestä. Toivotaan, että kohtauksia tulee entistä harvemmin. 👍

Jätä kommentti