torstai 22. helmikuuta 2018

Mitä syön päivässä? #2


Ensimmäinen mitä syön päivässä -postaus saa jatkoa, sillä nyt olisi vuorossa kakkososa samaan postaussarjaan. Keräsin tähän postaukseen kaikki syömiset eilisen, ihan tavallisen keskiviikkopäivän ajalta. Mennäänpä katsomaan, miltä päivän ruokailut näytti:

Aamupala



8:00 Iso lasi vettä ja B12 + foolihappo -vitamiini.

8:40 Kaurasämpylä Keijulla, vegejuustolla ja kurkulla sekä Kaslinkin mansikanmakuinen kauravälipala. Kasviperäinen D3-vitamiini.

Lounas



12:15 Soijamakaronilaatikkoa ketsupilla sekä salaattia, jossa tomaattia, kurkkua ja salaatinlehtiä. Huomatkaa myös nälkäinen chihuahua...

Välipala



15:00 Superjännän Suomi-Kanada pelin eväänä lempparisuklaata, eli patukka Vegoa ♥

Päivällinen



17:20 Kasvissosekeittoa, jossa parsakaalia, punaisia linssejä, porkkanaa ja kaurakermaa. Lisäksi reilusti auringonkukansiemeniä ja kaurasämpylä Keijulla.

Iltapala



19:30-21.00 Salitreeni: selkä-hauis-vatsa.

21:15 Palautusjuomana smoothie, jossa banaani, päärynäsosetta, mansikoita, pellavansiemenrouhetta, kauramaitoa, riisiproteiinia sekä Lifefoodsin superfoods proteiinia. Lisäksi kourallinen pähkinöitä ja manteleita.

22:30 Ennen nukkuumaan menoa vielä 2 kapselia Puhdistamon tripla magnesiumia.

Syömästäni ruuasta kertyi (suositukset suluissa):

Hiilihydraatteja 247 g
Proteiinia 101 g
Rasvaa 75 g
Kuitua 49 g (25 g)

Rautaa 18,1 mg (18 mg)
Kalsiumia 762 mg (800 mg)
Omega-3 4,4 g (1,1 g)

Ensimmäinen mitä syön päivässä -postaus löytyy täältä.

maanantai 19. helmikuuta 2018

3 vuotta vegaanina - näin elämäni on muuttunut


Helmikuun alussa juhlin kolmansia vegaanisynttäreitäni, joten vegaanisesta elämäntavasta on kertynyt kokemusta jo jonkin verran. Ja minulle se on ollut ihan koko elämän mullistava juttu. Tässä tekstissä aion avata tarkemmin veganismin tuomia muutoksia omassa elämässäni - niin hyviä asioita kuin niitä ei-toivottujakin seikkoja. Omalla kohdallani vegaanismi on vaikuttanut paljon terveyteen, mutta myös kokonaisvaltaisemmin käsitykseen koko maailmasta ja elämästä. 

Ruokavalio monipuolistui ja rakastuin uusiin makuihin


Usein sanotaan, että vegaaniruokavalio on tosi rajoittunut. Itselläni kävi ihan päinvastoin, sillä uusien kokkailujen ja reseptikokeilujen myötä aloin tykkäämään sellaisista ruuista, jotka olin ennen kiertänyt kaukaa. Tällaisia vanhoja inhokkeja eli uusia suosikkeja olivat esimerkiksi sipulit, bataatti, lehtikaali, pavut, linssit, kurpitsat, munakoiso, hummus ja kukkakaali. Tofusta olin tykännyt aikaisemminkin, mutta nykyään niiiiin rakastan sitä! Makumaailma on laajentunut myös muun muassa intialaiseen, japanilaiseen ja thaimaalaiseen ruokaan tutustumalla. Ja ihme kyllä, yhtäkään eläinperäistä ruokaa ei ole ollut ikävä!

Verenpaine laski, hemoglobiini nousi


Olen aikaisemmin mittauksissa saanut kuulla, että verenpaineeni on viitearvojen ylärajoilla, joskus hieman kohollakin. Arvot ovat olleet suunnilleen 138/85 luokkaa. Näiden muutaman vuoden aikana paineet ovat laskeneet 110/65 lukemiin, jotka ovat terveyden kannalta oikein ihanteelliset! Hemoglobiinini taas on ollut aikaisemmin matalampi, n. 120, mutta nykyään se huitelee jossain 140 tietämillä. Alhaisen verenpaineen takia välillä huippaa nopeasti noustessa, mutta onneksi terveyden kannalta matalasta verenpaineesta on kuitenkin pelkästään hyötyä!

Treeni kulkee ja voimatasot kasvaa


Olen käynyt kuntosalilla vuodesta 2011 asti, enkä ole koskaan saanut samanlaisia tuloksia kuin parin viime vuoden aikana. Tankoon saa kasata painoja ennennäkemättömällä tahdilla ja treenistä palautuminen on huomattavasti nopeampaa. On ihana tunne, kun kroppa toimii oikein oikeanlaisella ruokavaliolla! Eipä ihme, että monet menestyneet huippu-urheilijat, kuten Venus Williams, Tia Blanco, Lewis Hamilton ja Mike Tyson ovat valinneet vegaanisen ruokavalion.


Flunssa iskee enää harvoin


Tämän vaikutuksen huomasin lähes heti uuden ruokavalion myötä. Ennen vegaaniksi ryhtymistä nappasin flunssapöpön varmaan jokaisesta ovenkahvasta ja olin kipeänä vähintään kahden kuukauden välein. Siis oikeasti, miten iso osa elämästä onkaan kulunut kurkkukivussa tai nenää niiskuttaen! Nyt kolmen vuoden aikana olen ollut flunssassa ehkä kolme kertaa, joten kipeilyt ovat vähentyneet ihan minimiin. Sattumaa tai ei - tämä on mahtava muutos!

Mieli on kevyt, mutta silti ahdistaa


Enää ei tarvitse potea huonoa omaa tuntoa, vaan voi rehellisesti olla ylpeä omista valinnoistaan. Tämä koskee erityisesti eettisyyttä ja ympäristöä, kun tietää ettei ole enää osallisena järkyttävään eläinten massamurhaan tai planeetan saastuttamiseen. Toisaalta taas näin empaattisena olentona on raskasta katsella vierestä muiden välinpitämättömyyttä ja jopa lihansyönnillä kerskailua. Vegaanina olisi tärkeää pystyä olemaan ajattelematta liikaa, jotta liian kova ahdistus ei saisi valtaansa. Pitää sitkeästi jaksaa uskoa siihen, että maailma muuttuu vaikka yksi nyhtispaketti kerrallaan!

Elämää arvostaa uudella tavalla


Tämä varmaan kuulostaa sekaanien korvaan ihan huuhaalta, mutta veganismin myötä kokee eräänlaisen "valaistumisen" ja tajuaa, että näin asioiden kuuluukin olla. Tällöin ainoa mielessä käyvä ajatus onkin, että miksi en tehnyt tätä aikaisemmin! Ikävin vaihe alkaa siitä, kun muut ympärillä olevat eivät pysty millään käsittämään asioita samalla tavalla kuin itse ja maailman tuska saa vegaaninpoikasen valtaansa. Veganismin myötä ajatus tasa-arvosta nousee ihan uusille leveleille, eikä mitenkään pysty enää ymmärtämään sekaanien ajatusmaailmaa. Ajattelinko minä joskus todellakin niin, että esimerkiksi kanoja on ok syödä, vaikka koiria ei? 



Kolmessa vuodessa olen säästänyt vegaaniruokavaliolla saman verran vettä, kuin mitä kuluisi päivittäisiin 10 minuutin suihkuihin ihmisen koko elämän aikana! Lisäksi säästämälläni viljamäärällä ruokkisi myös aika monta lasta kehitysmaissa. Tärkein itselleni on kuitenkin eläimet. Olen säästänyt tähän mennessä 1095 eläintä kärsimykseltä ja kuolemalta - ja yhden ihmisen teoilla ei muka ole merkitystä!


Mitä ajatuksia nämä asiat teissä herättää? Oletteko itse veganismin myötä kokeneet samantyyppisiä vaikutuksia?


Lue myös:

perjantai 16. helmikuuta 2018

Vuoden odotetuin vegaanitapahtuma: Vegemessut 2018

Yhteistyössä Vegemessut

Vegemessut tulee taas ja tällä kertaa entistä isompana. Suomen suurin vegaanitapahtuma järjestetään Helsingin Kaapelitehtaalla 24.-25.2., eli siis ensi viikonloppuna. Itse odotan messuja tosi innolla, sillä ne ovat heittämällä parhaat messut, missä oon koskaan käynyt! Messuilla voi tutustua vegaanimaailman uutuuksiin ja trendeihin sekä pääsee takuuvarmasti maistelemaan mahan täydeltä herkullista vegeruokaa. Molempina päivinä on myös kiinnostavaa ohjelmaa, esimerkiksi kokkausesityksiä, urheilevan vegaanin ravitsemustietoutta sekä eläinten oikeuksiin painottuvia puheenvuoroja. Nähdäänpä lavalla myös maailman ennätyksiä rikkova vegaaniurheilija, supervoimakas Patrik Baboumian!

Messuilla ovat mukana muun muassa Oatly, Ben & Jerry's Non-dairy, Jalotofu, Alpro, 3 kaverin jäätelö, Hoviruoka, Vegekauppa, Foodin ja monia muita. Itse odotan erityisesti Tallinnalaisen Karu Talu Šokolaadin suklaita, jotka viime messuilla vietiin ihan käsistä sekä Plant Faced Clothingin tyylikkäitä vegaanisanomalla varustettuja vaatteita. Ihan mahtavaa päästä tutustumaan myös uutuuksiin, joita lanseerataan vasta messujen aikana! Lisätietoa tapahtumasta ja tarkemmat aikataulut löytyy osoitteesta www.vegemessut.fi.

Nähdään Vegemessuilla! ♥